Nye tiltak for å forbedre skolemiljøet

Elever i skolegården

Det har vært en økning i mobbing i norske skoler i årene etter pandemien Vi er fast bestemt på å gjøre vårt for å snu denne trenden. Vi er klar over tallene fra elevundersøkelsen som viser at mobbing har økt nasjonalt, inkludert i Oslo. Vi tar dette alvorlig, og det styrker vår motivasjon for å handle.

Denne våren jobber vi konkret med å revidere skolemiljøplanen, samt å legge bedre planer for hvordan vi tar i mot nye elever og starter opp skoleår etter en lang sommerferie.

På Skøyenåsen har vi opplevd at det har vært mer krevende enn før å etablere nye klasser med trygt læringsmiljø på 8. trinn. Likevel bruker vi dette som en mulighet til å forbedre og styrke vårt arbeid med å etablere et inkluderende og respektfullt skolemiljø.

For å oppnå suksess i dette arbeidet, involverer vi hele skolesamfunnet - elever, foreldre, lærere, miljøterapeuter, inspektører, rådgivere og rektor. Vår skolemiljøplan tar tak i alle aspekter av det forebyggende arbeidet, og den gir oss en solid veiledning for å starte arbeidet på riktig måte.

Vi var tidlig uten med å innføre mobilforbud på skolen og til å innskrenke muligheten til bruk av chat og sosiale medier i skoletiden. Dette har bidratt til å skape et mer fokusert og engasjert læringsmiljø. Vår enhetlige kommunikasjon om reglene og rettferdig håndhevelse hjelper elevene med å forstå og respektere dette tiltaket.

Ved å ta disse positive stegene og ved å mobilisere hele skolemiljøet, er vi overbevist om at vi kan skape et trygt og inkluderende skolemiljø på Skøyenåsen. Dette vil bidra til at elevene trives, utvikler seg både faglig og sosialt.

Hvis du har innspill til hvordan vi kan bli bedre vil vi gjerne høre fra deg. Innspillene kan du sende i en mail til rektor, eller ved å svare på undersøkelsen som bli sendt ut via skolemelding.