Friluftsliv

Elever på islagt vann i solnedgang

Vi lærer hvorfor det er viktig å ta vare på naturen, og at mestring og rekreasjon i naturen kan bidra til naturglede.

Vi legger vekt på bærekraftig bruk av naturressurser og at elevene skal bli kjent med naturressurser i nærområdet sitt og hvordan de kan bruke og ta vare på naturen på en bærekraftig måte og at elevene skal bli bevisste på hvordan bruk av naturressurser påvirker miljøet lokalt og globalt.

Til slutt en praktisk utfordring som er spesielt for dette faget: Noen fredager vil vi kunne gå utover tiden og holde på lenger enn oppsatt tid. Det kompenserer vi med å avspasere en annen gang.

Valgfaget Friluftsliv passer for deg som

• Trives på tur i skogen enten til fots, med sykkel eller på ski
  • Liker å lage bål og lage litt mat på bålet
  • Vet litt om hvordan man kler seg etter været
  • Ikke er redd for å bli litt møkkete eller sliten
  • Ikke er bekymret for at det regner, men vet at man riktige klær så kan man få en flott tur likevel
  • Forstår at er det viktig å jobbe sammen som et lag når man er på tur

Ut på tur - aldri sur!

Det er mange muligheter for spennende turer i Friluftsliv - også i nærområdet vårt. Her er noen eksempler på turer og hvordan lengre turer kan påvirke timeplanen i faget.

1. Vi drar på skitur i Nordmarka fordi det ikke er snø i Østmarka. Da kan det hende vi kommer hjem en time senere enn oppsatt. Da har vi en time til avspasering.
  2. Vi planlegger en overnattingstur i hengekøyer ved Nøklevann i mai-måned. Siden denne turen vil vare lenger enn skoletiden, avspaserer vi noen av fredagene i etterkant eller i forkant.