Tredelingsmodellen

Lærer og elev

I det daglige gjøres dette gjennom kollektivt orientert undervisning med åpne arbeidsoppgaver, som legger til rette for at alle elever skal oppleve mestring og tilhørighet i klasserommet. Noen elever vil ha behov for og nytte av mer omfattende tilpasninger, og vil dra nytte av et tilbud om opplæring i mindre grupper i basisfagene norsk, matematikk og engelsk.

Seks timer i uka har vi lagt til rette for at kontaktlærerne deler klassen og underviser en mindre gruppe i disse fagene, nettopp for å imøtekomme behovet for økt lærertetthet og tettere oppfølging. Gjennom dette ivaretas både tilpasset opplæring og spesialundervisning for de elevene som følger ordinære læreplanmål, men som trenger ekstra støtte for å oppleve mestring. Det er dette vi kaller tredelingsmodellen.

For noen elever er det behov for egne tilpassede læringsmål i ett eller flere fag. For disse elevene har vi utviklet et tilbud på Læringssenteret. Her gis spesialundervisning individuelt eller i små grupper. Dette tilbudet kan være for kortere perioder, eller gjennomgående gjennom skoleåret.