Strategisk plan

Fokuset i strategisk plan er inkluderende undervisning og elevmedvirkkning

Den strategiske plan er et resultat av en bred prosess internt i organisasjonen høsten 2022. Det er to hovedprioriteringer i planen.

Inkluderende undervisning

Vårt mål er at alle elever skal oppleve tilhørighet i klassefellesskapet, og at de opplever relevans og motivasjon i det skolefaglige arbeidet.
Dette betyr at vi må se på vår praksis for spesialundervisning - hvordan vi organiserer den og hva den skal inneholde.
Det betyr også at vi må se på vår praksis for ordinær undervisning - hvilke endringer må vi gjøre når målet er at alle elevene skal kunne inkluderes i det samme skolefaglige arbeidet?

Elevmedvirkning

Skolefaglig og sosial læring forutsetter motivasjon og engasjement, og motivasjon og engasjement forutsetter at man selv er med å sette premissene for den aktiviteten som skal skje.
Elevmedvirkning i denne forståelsen handler altså om at elevene skal føle medeierskap til alt det som skjer i klasserommet - til undervisningen, til organiseringen, til vurderingen.
Økt elevmedvirkning vil føre til økt motivasjon og økt læring.
Plangruppa skal være arbeidsgruppe for disse to endringsarbeidene, og vi vil legge en detaljert milepælsplan for hvert semester. Hele personalet og alle elevene, vil bli involvert i arbeidet. Tidsperspektivet for forbedringsarbeidet er frem mot skolestart 2026.